Friday, December 14, 2007

14. december

På nettet fandt jeg ud af, at andre bloggere skriver lister om sig selv og deres jul... så det må jeg også prøve. Denne amerikanske liste har jeg fordansket lidt - dvs. jeg har taget ud, hvorvidt mit juletræ er af plast eller ej, og om jeg kan navnene på alle rensdyrene... puh-leeeze....
men jeg syntes altså, jeg vil hoppe med på bølgen. Så herkommer den!

1. Gavepapir eller gaveposer? Gavepapir – til enhver tid. Helst silkepapir eller genbrugspapir – jeg prøver at undgå det glittede.

2. Hvornår pynter du træ? Juleaftensdag. Et par gange har jeg haft et lille træ herhjemme, når vi har vidst, vi ikke skulle være her til jul, og det har jeg pyntet midt i december… men i år tror jeg ikke, jeg får et.

3. Hvornår tager du træet ned? Senest d. 6. januar. Men jeg elsker sådan at kigge på de tog vil helst beholde det længst muligt.

4. Bedste julegave som barn? Der var helt sikkert rigtig mange gode. Lige nu husker jeg den limegrønne bamse, der tumlede ud af sit papir og lavede lyde, fordi den havde en bjælde indeni… ’den hedder Klukøje’, sagde jeg – o-g det har den heddet siden.

5. Hvem er den sværeste at finde på gave til? Forældrene. Nej, faktisk svigerforældrene.

6. Hvem er lettest at finde på gave til? Charlotte

7. Den værste julegave, du har fået? Som 5-årig modtog jeg en uro af sølvpapir, som tog adskillige minutter at filtre ud – den havde min søster lavet til mig. Jeg påskønnede ikke indsatsen og forkyndte højlydt, at ”jeg hadede hjemmelavede julegaver”. Jeg har siden ændret holdning!!!


8. Sender du julekort? Ja. Så mange, jeg orker og når. Nogle ennkelte får en email, og nogle ganske få må nøjes med en sms… men kortene har høj prioritet.

9. Yndlingsjulefilm? ‘It’s a beautiful life’. Og så holder jeg faktisk af ‘Love actually’!

10. Har du nogensinde genbrugt en julegave? Ja. Ikke flere kommentarer.

11. Yndlingsjulemad? Alt det, der dufter på den rigtige made – dvs. Birgittes mors brune kager, der bager i ovnen – anden, der steger og braser: alt det, der lader næsen huske det, der er jul….

12. Levende lys eller kusntige på træet? Levende juleaften. Ellers nøjes vi med kæden i hverdagene efter.

12. Yndlingsjulesang? Rigtig mange af dem. Overvejer hvert år at gå I kirke en enkelt adventssøndag for at få chance til at synge et par af dem. Har overtaget min mors yndlingssang som min egen, tror jeg – ’ der er noget i luften’.

13. Hvad er der I træets top? En stjerne! Som børn havde vi en hvid, glitrende en, i dag har vi Holmegaards topstjerne.

14. Har I en tåbelig familietradition i julen, som du enten fører videre eller savner?
I Tyskland er det ganske usædvanligt at danse rundt om juletræet – og det gjorde vi jo. Naboerne stod ved deres vinduer og så på! Det ene år havde vi nissehuer på alle fire – bare for naboernes skyld. De sku’ også mærke, det er jul…

15. Er der noget julepynt, du synes er grimt? Ja – jeg er ikke så meget til perlekæder, som mange er begyndt at hænge enten på træet eller bruge som ophæng. Og det danske begreb ’fehår’ er noget underligt noget, synes jeg – det er som at lægge flødeskum ovenpå grenene og har intet med jul at gøre! Jeg husker scenen i ’Sonja fra Saxogade’, hvor Norma BUNKER fehår ud over det stakkels træ….

No comments: